Přejít na obsah

Sdělení VOS, a.s. k ochraně potrubí a vodoměru před mrazem

Před příchodem zimního období připravujeme svou zahradu a okolí domu na mrazivé počasí. Často ale lidé zapomínají na to, že i vodovodní soustava se může vlivem nízkých teplot poničit a může dojít k úniku vody. Vodárny řeší každou zimu poruchy a havárie nejen na páteřních rozvodech. Přibývá i prasklých domovních přípojek a vodoměrů. Ty pak majitele stojí nejenom náklady na jejich opravu, ale mnohdy dojde i k úniku vody, kterou musí majitel přípojky zaplatit. Problémům však lze předejít – stačí okolí potrubí a vodoměru zateplit.   

Vodohospodářská a obchodní společnost a. s. řeší stále častěji havárie na vodovodních přípojkách rodinných či bytových domů. Většinou bývá potrubí uloženo hluboko v zemi, tedy v nezámrzné hloubce 80 cm a více, a k poškození mrazem by nemělo dojít. Pokud je ale nad potrubím zeminy nedostatek, může ho mráz poškodit a jednoho dne praskne.   

V případě havárie je potřeba volat nejbližší provozní středisko VOS a. s. Telefony na provozní střediska jsou dostupné na www.vosjicin.cz. Mimo pracovní dobu a o víkendech lze volat na společnou havarijní linku na tel. 493 033 343. Po nahlášení na místo přijede havarijní služba a uzavře hlavní přívod, čímž zabrání většímu úniku vody. Následně se řeší, kdo bude opravu provádět. „Naše společnost dle zákona řeší pouze havárie páteřního potrubí a části přípojek, které jsou na veřejném prostranství. Potrubí na soukromém pozemku a samotná přípojka jsou vždy v majetku vlastníka domu, který si musí situaci vyřešit sám. Neprovádíme opravy soukromým subjektům,“ říká ředitel VOS, a. s. Ing. Richard Smutný.

Horší situace bývá na rozvodech ve sklepích, nebo tam, kde přípojka vchází do domu. Potrubí ani vodoměr zde většinou nejsou proti mrazům chráněny vůbec. „Doporučujeme odhalené trubky zateplit, nejlépe izolačním materiálem, postačí ale i stará deka. Na víko šachty pak lze dát polystyrenovou desku, izolační vatu, nebo plastový pytel naplněný drceným polystyrenem. K vodoměru ale musí vždy zůstat volný přístup. Při velkých mrazech je lepší i okna do sklepa zavírat. Ročně řešíme desítky podobných poškození rozvodů, proto každoročně apelujeme na majitele domů, aby tuto slabinu rozvodů dostatečně zajistili, případně se také proti možné škodě pojistili,“ popisuje Ing. Richard Smutný. Pokud dojde k poškození vodoměru, musí ho vodohospodáři vyměnit. Vzniklou škodu hradí i v tomto případě odběratel, protože vodovodní soustavu dostatečně před mrazem neochránil.

Jak je to s únikem vody?

Pokud dojde k většímu úniku vody, považuje se voda dle zákona za spotřebovanou a zákazník tak musí její objem zaplatit, i když šlo o havárii. Větším problémem pak je, pokud jde o skrytý únik a voda se dostane pod dům. „V tom případě může napáchat další velké škody na majetku, například dům podmáčet, vyplavit sousedům sklep apod. Je proto dobré hlídat spotřebu vody a v případě jakéhokoliv podezření situaci řešit včas. Už jsme měli i případ, kdy zákazníkovi takto unikala voda na nemovitosti několik týdnů a škoda byla ve statisících,“ přibližuje zkušenosti ředitel Richard Smutný.

VOS, a. s. řeší ročně zhruba stovku vodovodních havárií na veřejném prostranství. Pracovníci vodáren musí co nejdříve zastavit přívod vody, poté se vytyčí inženýrské sítě, které problémovým místem vedou, odkryje se vozovka a zjišťuje se přesné místo úniku. Oprava následně probíhá za jakéhokoliv počasí a může trvat i několik hodin. Po tuto dobu bývá většinou omezena dodávka vody v daném úseku obce, či města. 

Bližší informace Vám podá: Ing. Richard Smutný, ředitel VOS, a. s., tel.: 493 544 811

Aktuality